Dry needling

Dry Needling

De dry needling techniek kan indien gewenst deel uitmaken van uw behandeltraject. Bij dry needling prikt de fysiotherapeut met een speciale techniek in een spier. De spier reageert daarop door onmiddellijke en langdurige ontspanning. Dry needling is iets anders dan acupunctuur: bij acupunctuur blijven de naalden wat langer in het lichaam zitten.

De fysiotherapeut prikt maar heel even in de spier en richt zich op de zogenaamde triggerpoints. Dat zijn pijnpunten in de spier, kleine verkrampingen die pijn kunnen veroorzaken in de spier maar ook in de omliggende zenuwbanen en lichaamsdelen. Ieder lichaam heeft triggerpoints, en soms gaan die triggerpoints overlast veroorzaken.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• Pijn/stijfheid in een spier; pijn op ‘afstand’
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en)
  • Pijnontwijkend gedrag: je gaat ‘anders’ bewegen
  • Tintelingen in arm/been, hoofdpijn, duizeligheid

Triggerpoints kunnen verschillende oorzaken hebben. Ze kunnen acuut ontstaan, bijvoorbeeld door een ongeval of een verkeerde beweging. Ze kunnen ook ontstaan door:

• Een langdurig verkeerde houding
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek bij computergebruik (RSI, KANS)
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijvoorbeeld bij ledematen in het gips
  • Psychologische factoren als depressie of stress
  • Verschillen in beenlengte (bijvoorbeeld na een botbreuk of operatie), voetafwijkingen
  • Slaapgebrek
  • Verkeerd een rugzak dragen of te strakke kleding
  • Bij sporters: overbelasting/blessures
  • Beschadiging van weefsel (bijvoorbeeld hernia, meniscus)

De dry needling behandeling is gericht op het uitschakelen van de triggerpoints. De fysiotherapeut gaat dus op zoek naar de spieren die pijn veroorzaken en prikt in de triggerpoints, waardoor de spieren gaan ontspannen. Het inbrengen van de naald doet geen pijn. Bij het prikken spant de spier zich eventjes aan, waardoor de patiënt een kort krampgevoel kan ervaren. Daarna ontspant de spier zich en is bewegen gemakkelijker.

Dry needling is een reguliere behandelmethode, geschikt voor patiënten met klachten die te herleiden zijn naar het spierweefsel. Het is een optie, naast fysiotherapie en manuele therapie. Dry needling werkt vaak sneller en preciezer dan andere behandelingsmethoden.

Bij Praktijk Planetenbaan wordt dry needling gegeven door:

Route naar fysiotherapie Praktijk Planetenbaan Bilthoven